Jari-Pekka Laitio-Ramone teki elokuussa jutun maaradan avajaiskisoista.
Kauhajoella Sotkan moottoriurheilualueella ratkottiin maarata-ajojen avauskisapäivänä Suomen mestaruudet. Kilpailu oli avoin ja siksi Kauhajoen Moottorikerhon järjestämässä tapahtumassa oli mukana myös ulkomaalaisia kuskeja: Ruotsista, Norjasta, Virosta ja Saksasta.
SM-kullan pääluokassa voittanut Varkaus Racing Teamin Aki-Pekka Mustonen oli paras myös toisena päivänä, jolloin käytiin lajissa Pohjoismaiden mestaruustittelitaistelu.
– Kun tämä on maamme muita maaratoja lyhyempi, on ajolinjojen kanssa oltava tarkempi. Toisena päivänä jäin semifinaalissani aluksi kolmanneksi, mutta pystyin nousemaan nopeasti kärkipaikalle, Mustonen kertasi.
PM-kultatavoittelussa hän voitti kaikki neljä alkuerälähtöään, semifinaalinsa sekä finaalin. Toiseksi ajoi Norjan Björn G. Hansen, kolmanneksi Ruotsin Joel Nyström ja neljänneksi Suomen Janne Nyman. Kärkikolmikko oli sama pääluokassa SM-kisapäivänä, jolloin Nyman jäi viidenneksi Hyvinkään Moottorikerhon Aarni Heikkilän jälkeen.
Kahdessa MM-sarjan osakilpailussa erävoittoja ottanut Mustonen oli tyytyväinen rataan.
– Se kesti yllättävän hyvin kahden kisapäivän rasitukset. Minulla on tunne, että radasta tulee huippuhyvä, kunhan pinta kiintyy vähän enemmän. Rata kestää vertailun Keski-Euroopan vastaaviin. Myöhemmin syksyllä tulen tänne varmaankin harjoittelemaan pikkuveljeni kanssa.
PM-kisapäivänä Mustonen alitti ainoana ajan 1.29,00. Rataennätys on nyt kuitenkin norjalaisen nimissä, sillä avauspäivänä Hansen kellotti ajan 1.27,01 ja pääsuoralla huippunopeuden 142 km/h. Vauhti on kova etenkin miettiessä sitä, että maaratapyörät ovat kaksivaihteisia ja jarruttomia.
ATV-luokan eli mönkijöiden erissä huippunopeudet olivat yli 120 km/h. Seinäjoen Moottorikerhon Janne Rantala voitti ATV:n ja oli seuratoveri Herman Kenkkilän jälkeen toinen urheilukoneissa. ATV:n hopean saavutti myös seuratoveri, Tapani Kangasniemi.
Classic-luokassa paras oli Oriveden Moottorikerhon Marko Mäkinen ja toinen ruotsalainen Rolf Fridh. Sijalle 11 jäänyt Kauhajoen Moottorikerhon Mauri Kuusisto kertoi olleensa luottavainen vielä kisan alkaessa.
– Moottoripyöräni kulki lujaa ja arvelin yltäväni finaaliin. Siitä meni kuitenkin venttiilijousi poikki. Salpausselän Moottorikerhon Risto Flinkiltä lainakäyttööni saama pyörä käyttäytyi eri tavoin kuin omani ja hermostuin turhaan.
Pääjärjestäjiin lukeutuva Kuusisto iloitsi kisajärjestelyiden onnistumista.
– Kaikki meni aivan nappiin myös sään puolesta. Rata kesti todella hyvin kovan kisarynkytyksen ja kalustoa sen kunnossapitoon oli tarpeeksi. Niitä töitä varten oli neljä kuorma-autoa ja traktoria. Kaikkiaan täällä oli noin 60 talkoolaista. Heille osoitettavaa kiitosta on vaikea pukea sanoiksi.